L’IES Bellaguarda, centre soci de FPEmpresa, ha posat en marxa PLETUR (Projecte Laboratori d’Empresa Turística), una iniciativa dins del Cicle Formatiu de Grau Superior en Gestió d’Allotjaments Turístics d’Altea, la finalitat dels quals és establir un espai de col·laboració activa entre l’alumnat, el professorat i les empreses i institucions del sector turístic.
A través d’aquest projecte, diferents empreses i institucions col·laboradores plantegen reptes reals vinculats a la seua activitat, els quals són assumits per l’alumnat de segon curs en el marc del mòdul de Projecte. Gràcies a aquests reptes, desenvolupats mitjançant equips de treball, l’alumnat compta amb la possibilitat d’adquirir competències professionals i personals clau.
Un model col·laboratiu que uneix aula i empresa
El funcionament de PLETUR es basa en la col·laboració directa amb entitats i empreses turístiques que participen activament en tot el procés: des de la definició dels reptes fins a la valoració final de les solucions presentades.
Entre les entitats implicades es troben el Departament de Turisme de l’Ajuntament d’Altea, el repte proposat del qual se centra en el desenvolupament de projecte que integre les propostes d’accessibilitat turística a Altea ; l’hotel Meliá Villaitana (Benidorm), que planteja solucions per a la gestió del personal en els canvis de temporada; i el B&B Hotel Finestrat, centrat en estratègies de manutenció adaptades a models de negoci amb instal·lacions més reduïdes.
A través d’aquests casos pràctics, l’alumnat aplica metodologies com el Design Thinking, desenvolupa projectes en equip i posa en pràctica habilitats essencials de comunicació, anàlisi i creativitat.
El projecte integra també un sistema de control i millora contínua, basat en l’avaluació conjunta del professorat i les empreses. Aquest seguiment permet ajustar estratègies, mesurar resultats i garantir que els projectes responguen als criteris de viabilitat, innovació i sostenibilitat.
Amb PLETUR, l’IES Bellaguarda es consolida així com un model de referència en l’ensenyament del turisme, alineat amb els nous enfocaments educatius que promouen l’aprenentatge actiu i la cooperació entre la Formació Professional i l’entorn productiu.
A través d’aquesta metodologia, l’alumnat no sols adquireix coneixements tècnics, sinó també competències transversals com el treball en equip, la gestió de projectes, la resolució de problemes i la capacitat d’innovació.













