El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha assenyalat que “continuem avançant en la línia del TRAM Gandia-Oliva-Dénia, una infraestructura imprescindible per a la connectivitat, riquesa i prosperitat d’una de les zones turístiques més rellevants de la Comunitat Valenciana”.
El cap de l’Executiu valencià ha indicat que ja s’ha iniciat el procés d’adjudicació de l’estudi de planejament i viabilitat de la plataforma ferroviària del TRAM Gandia-Oliva-Dénia per un import de 101.000 euros, amb el qual s’avança en el desenvolupament del projecte que permetrà unir les comarques de la Safor i la Marina Alta.
Aquesta iniciativa “permetrà dinamitzar un dels eixos de més prosperitat de tot el Mediterrani i millorarà la connectivitat i la vertebració de la Safor i la Marina Alta, al mateix temps que dona resposta a una reivindicació històrica per a unir dues comarques limítrofes, que van perdre la seua comunicació ferroviària en 1974”, ha manifestat el president.
Mazón ha recordat que el tram Gandia-Oliva-Dénia, que hauria de formar part del tren de la costa, s’ha demandat en diferents ocasions al Govern central, al qual ha sol·licitat que “abandone la seua inacció i col·labore en el projecte de la Generalitat, “vital per al desenvolupament de la zona, que reduirà el temps de viatge entre aquestes localitats i els desplaçaments per carretera, i que millorarà la qualitat de vida dels veïns”.
En aquest sentit, ha lamentat que el Govern central, que és qui té les competències ferroviàries, haja descartat la possibilitat de fer realitat el tren de la costa o l’ampliació de la línia de Rodalia des de Gandia cap al sud.
Sobre aquest tema, el president ha subratllat que és la Generalitat la que afavorirà la connexió per la costa amb la construcció del TRAM des de Dénia, per la qual cosa ha instat el Govern central “a finançar aquest projecte tan important per al nostre territori”.
Mazón ha posat en valor l’aposta per la mobilitat sostenible que està realitzant el Consell amb la millora i modernització de les línies de TRAM, “un sistema de transport avançat i eficient de zero soroll i zero emissions”, i ha posat com a exemple l’electrificació de la línia entre Benidorm i La Vila, en la qual s’han invertit 40 milions d’euros.
Projecte
Aquest estudi de planejament establirà el punt de partida de la planificació de la infraestructura necessària per al desenvolupament de la plataforma ferroviària entre les tres poblacions, conforme estableix la Llei 6/2011, d’1 d’abril, de Mobilitat de la Comunitat Valenciana, com a document previ a la redacció de l’estudi informatiu i els projectes de construcció corresponents.
En aquest treball es proposaran diverses alternatives per a definir una plataforma ferroviària del TRAM que connecte les localitats de Gandia, Oliva i Dénia mitjançant l’anàlisi dels serveis necessaris de transport públic ferroviari de l’eix València-Alacant afavorint la mobilitat comarcal, intercomarcal i de llarg recorregut, aconseguint millorar la connectivitat i vertebració territorial. Una vegada finalitzat l’estudi ja es podrien iniciar les obres.
El president ha indicat que aquesta plataforma “constitueix una ampliació de la xarxa ferroviària per a un futur servei de transport públic segur, sostenible i eficient entre les comarques de La Ribera Baixa, La Safor, La Marina Alta, La Marina Baixa i L’Alacantí, connectant-les entre si i aconseguint així una infraestructura bàsica per a la vertebració del litoral valencià entre València i Alacant”.
Els treballs de desenvolupament de planificació de la línia Gandia-Oliva-Dénia inclouran l’anàlisi dels serveis ferroviaris existents i dels potencials que podran desenvolupar-se en un futur, la qual cosa implica l’establiment de diferents orígens i destinacions, freqüències de pas i anàlisi de temps de recorregut a nivell comarcal, intercomarcal i de llarg recorregut i alta velocitat. També s’analitzarà la possibilitat de col·laboració de serveis privats.