La DGT recorda que a partir del 22 de gener els Patinets Elèctrics deuràn estar “homologats”
DGT recorda que a partir de 22 de gener els VMP que es comercialitzen hauran d’estar certificats per al seu ús
Els VMP comercialitzats fins al 21 de gener de 2024 podran circular fins al 22 de gener de 2027 encara que no disposen de certificat. A partir d’esta data, solament ho podran fer els VMP que compten amb la certificació.
La Direcció General de Trànsit recorda als ciutadans que a partir del 22 de gener de 2024 solament es podran comercialitzar vehicles de mobilitat personal certificats.Els motius que han portat a la DGT a plantejar esta mesura recollida en el Manual de característiques dels vehicles de mobilitat personal, no són unes altres, que vetlar per la seguretat viària i la protecció al conductor d’esta mena de vehicles, així com la de la resta d’usuaris de la via, i garantir que els Vehicles de Mobilitat Personal (VMP) que es posen en el mercat tenen unes garanties de qualitat i durabilitat mínimes exigibles.
Des de la DGT es recomana que el ciutadà que tinga pensat adquirir un VMP consulte la pàgina web de l’Organisme www.dgt.es/vmp, on trobarà les marques i models que ja han sigut certificats i que complixen tots els requisits recollits en el Manual de característiques dels VMP. D’esta manera, l’interessat comprarà un producte que posseïx unes certes garanties i que pot utilitzar en el temps, ja que a partir del 22 de gener de 2027 solament podran circular els VMP que estiguen certificats per les autoritats competents.
El manual de característiques tècniques dels VMP es va publicar en el Butlletí Oficial de l’Estat el 21 de gener de 2022 i des de llavors ja han sigut moltes les marques i models certificats.
Quines característiques ha de complir un VMP?
Velocitat: podran circular a una velocitat màxima de 25km/h, a partir de la qual el motor deixarà d’impulsar al vehicle. A més, disposaran de sistemes antimanipulació, tant per a la velocitat com per a la potència. També hauran de disposar d’un indicador d’informació visible en el qual conste la velocitat a la qual va i el nivell de bateria.
Sistema de frenat. Tots els vehicles destinats al transport personal hauran de disposar de dos frens independents, amb una desacceleració mínima de 3,5 m/s2. A més, els vehicles de més de 2 rodes hauran de disposar de fre d’estacionament.
Visibilitat: Els vehicles de mobilitat personal hauran d’estar equipats de catadiòptrics frontals (blanc), en tots dos laterals (blanc o color groc acte) i darreres (roig). A més, la llum de fre haurà d’estar diferenciada o combinada amb la llum posterior.
Més concretament, els VMP per a transport de mercaderies o altres servicis hauran de portar reflectors laterals de color groc acte i darreres de color roig, en arestes i vèrtexs de la càrrega, que permeten senyalitzar i distingir clarament en situacions de baixa visibilitat tant l’altura com l’amplària d’esta.
A més, estos vehicles de mercaderies o altres servicis, hauran de portar instal·lats obligatòriament indicadors de direcció davanters i darreres, coneguts popularment com a intermitents. També hauran de portar retrovisors i assistent de marxa arrere.
Avisador acústic: serà obligatori disposar d’un avisador acústic en tota mena de VMP i, en el cas dels destinats a mercaderies o altres servicis, hauran de portar també avisador de marxa arrere.
Sistema d’estabilització en aparcament: amb l’objectiu d’evitar els VMP caiguts enmig dels carrers i guardar un cert ordre a les ciutats, s’ha establit l’obligatorietat per als VMP amb menys de 3 rodes de disposar d’un sistema d’estabilització consistent en una pota de cabra lateral o cavallet central mentre estan aparcats.
Rodes: s’establix en 203,2 mm el diàmetre mínim establit de les rodes, les quals han de ser de superfície rugosa de manera que permeten l’adherència al terreny. En cap cas es permetrà la utilització de pneumàtics llisos.Plegat segur: Els VMP hauran de disposar d’un doble sistema de seguretat perquè queden ben acoblats mentre s’emporten recollits i evitar així obertures involuntàries.
Marcatge: tots els VMP hauran de disposar d’un marcatge de fàbrica únic, permanent, llegible i situat de forma clarament visible amb informació sobre la velocitat màxima, el número de sèrie, el número de certificat, l’any de construcció i la marca i model.
Portaidentificador: els VMP hauran de portar en la part posterior del mateix un espai per a portar una identificació o etiqueta de registre. A més de totes estes característiques tècniques, en el manual es detallen altres característiques més orientades a qualitat (integritat estructural i compatibilitat electromagnètiques, resistència a la humitat, protecció de bateria davant temperatures elevades, superfícies antilliscants…).
A més de totes estes característiques tècniques, en el manual es detallen altres característiques més orientades a qualitat (integritat estructural i compatibilitat electromagnètiques, resistència a la humitat, protecció de bateria davant temperatures elevades, superfícies antilliscants…).
Què es considera un VMP?
No tot el que s’embene com VMP és un VMP, ni tot el que circula per les nostres ciutats són VMP. Segons el Reglament General de Vehicles, es denomina Vehicle de Mobilitat Personal (VMP) al vehicle d’una o més rodes dotat d’una única plaça i propulsat exclusivament per motors elèctrics (bateries de fins a 100 VCC i amb un carregador integrat de fins a 240 VCA d’entrada) que poden proporcionar al vehicle una velocitat màxima per disseny compresa entre 6 i 25 km/h i que només pot estar equipat amb un seient o selló si estan dotats de sistemes d’autoequilibrat.
Trànsit insistix una vegada més a recordar que la circulació d’estos vehicles està prohibida per travessies, vies interurbanes i autopistes i autovies, així com per túnels urbans. Així mateix, també està prohibida la circulació per les voreres en àmbit urbà.
A més, en ser considerats com a vehicles amb caràcter general, els seus conductors estan obligats a complir les normes de circulació, com la resta de conductors.