El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha anunciat que els trens tornaran a circular entre les estacions d’Hospital la Vila i Benidorm des del pròxim 12 de juny, una vegada s’han completat les obres que es duen a terme com a part del projecte de duplicació de via i electrificació que afecta aquest tram de la Línia 1 (Luceros-Benidorm) de TRAM d’Alacant.
Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) ofereix actualment servei d’autobús entre aquestes estacions amb parada a Benidorm, Cala Finestrat, Hospital Vila, Costera Pastor i Creueta i que enllaça amb el servei ferroviari en circulació, en les parades de Creueta (direcció Luceros) i Benidorm (direcció Dénia).
El projecte que executa l’empresa pública amb un pressupost superior als 40 milions d’euros, IVA inclòs, compta amb finançament de la Unió Europea Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR).
Martínez Mus ha explicat que “la fase que ha obligat a interrompre el pas de trens ja arriba a la seua fi, per la qual cosa la circulació ferroviària recuperarà la normalitat, mentre es continua treballant fins a final d’any quan es completarà la totalitat de les actuacions previstes”.
El conseller ha fet aquest anunci en la seua visita a les obres que s’executen en el baixador de Terra Mítica, en el qual està previst instal·lar a escassos metres un viaducte metàl·lic sobre el barranc del Murtal. Ha estat acompanyat pel president de la Diputació d’Alacant i alcalde de Benidorm, Toni Pérez, així com pel director gerent d’FGV, Alfonso Novo.
“Lamentem les molèsties que han ocasionat les obres en els últims mesos però una vegada concloguen, abans de final d’aquest mateix any, es podran apreciar les millores que permetran dotar a la línia de major regularitat i millors freqüències de pas, avançant en el procés de modernització del conjunt de la xarxa de TRAM d’Alacant”, ha assenyalat també Martínez Mus.
Característiques del projecte
Les actuacions en execució discorren pels termes municipals de la Vila Joiosa, Finestrat i Benidorm, al llarg d’un tram de 6,23 quilòmetres. L’espai afectat inclou l’entorn immediat de l’actual traçat de la línia, sobre la plataforma ferroviària ja executada, així com franges addicionals confrontants.
Els treballs previstos consisteixen a duplicar la via a nivell d’infraestructura, inclosa l’execució d’un nou viaducte sobre el barranc del Murtal, superestructura de via i electrificació, incloent-hi l’adequació de les obres de drenatge existents, l’execució d’una xarxa de cunetes adaptada a les necessitats actuals i la correcció dels terraplens danyats.
A més, s’han previst noves instal·lacions de seguretat i comunicacions ferroviàries i l’adaptació de les existents, fins i tot la modificació d’enclavaments. També s’han inclòs actuacions en les subestacions d’energia per als nous requeriments de la xarxa i per a l’actualització dels equips elèctrics que es troben obsolets.
En aquest mateix projecte, es rehabiliten els baixadors Cala Finestrat i Terra Mítica millorant la seua accessibilitat i equipaments tècnics. Al seu torn, s’ha previst millorar l’accés a l’Hospital de la Marina Baixa des del baixador d’Hospital Vila.
El projecte constructiu també comprén la renovació/adequació de tancaments al llarg del tram i la prolongació del camí Moralet, des de l’aparcament existent al nord de l’estació de Benidorm per a habilitar-lo com a itinerari senderista, de manera que es generarà un itinerari saludable en tot el parc del Moralet, on s’instal·larà també una passarel·la per als vianants que connectarà amb la via verda existent.
Com a part d’aquest mateix projecte, FGV, en col·laboració amb l’ajuntament de Benidorm, estudia executar la tranviarización del tram que discorre entre l’avinguda Beniardà i la parada Intermodal, situada enfront de l’Estació d’Autobusos.