Un passeig crític, dut a terme per professionals, analitza sobre el terreny els reptes urbans d’Altea.
En el matí del divendres, tenia lloc a Altea un passeig crític URBACT Daring Cities. En el transcurs del matí, les 22 persones que conformaven un grup multidisciplinari, que integra diferents perspectives clau per a la planificació urbana, van recórrer 11 punts estratègics i determinants del municipi claus en la superació de la desconnexió històrica entre la “Altea de baix” i la “Altea de dalt” generada per la presència de la línia de ferrocarril i l’orografia pròpia del municipi.
Com recordava l’edil de Projectes Europeus instants abans de realitzar el passeig crític, l’Ajuntament d’Altea participa en la xarxa europea URBACT Daring Cities, integrada per set ciutats de diferents països europeus que treballen de manera conjunta per a repensar barris i ciutats en transició. Un projecte que busca millorar la qualitat de vida urbana, fomentant models més sostenibles, inclusius i connectats.
En el cas d’Altea, el projecte se centra en superar la desconnexió històrica entre “l’Altea de Baix” i “l’Altea de Dalt”, generada per la presència de la línia de ferrocarril i l’orografia del municipi, que va marcar una frontera física i social en el municipi.
El repte actual és reconnectar estes dos àrees, revitalitzant els espais urbans intermedis i promovent una governança compartida que involucre a ciutadania, administració i agents clau.
Quant a l’objectiu del passeig crític es va plantejar com una ferramenta pràctica per a analitzar sobre el terreny els reptes urbans d’Altea. Durant el recorregut es van visitar 11 punts estratègics, seleccionats per la seua rellevància en accessibilitat i barreres físiques, especialment entorn de la via del tren; mobilitat i connexió entre “l’Altea de Baix” i “l’Altea de Dalt”; qualitat i disseny de l’espai públic; cohesió social i revitalització urbana. L’activitat va permetre observar, debatre i proposar solucions, amb l’objectiu de convertir estos llocs en espais més habitables, segurs i compartits.
Després del recorregut per les 11 localitzacions clau, amb anàlisi en cada una de les parades, es procedia a una posada en comú d’observacions i propostes i la posterior emissió de conclusions. Les observacions i propostes arreplegades s’integraran en el pla d’acció local del projecte URBACT Daring Cities.
Entre els participants en el passeig crític es trobaven representants de l’Ajuntament d’Altea, polítics i tècnics d’Urbanisme, Infraestructures, Projectes Europeus, Igualtat, Comerç i Turisme; arquitectes i especialistes en regeneració urbana vinculats a la Universitat d’Alacant (UA) i la Universitat Miguel Hernández (UMH); responsable tècnic de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV); personal tècnic de l’àrea d’Innovació i Relació amb Universitats de GVA Turisme; arquitectes amb experiència en planificació i gestió urbanística i un equip tècnic extern, CREA360, especialistes en participació ciutadana i innovació urbana.
Com ha indicat el responsable municipal de Projectes Europeos, Germán Manjón, “este passeig crític marca l’inici d’un procés europeu per a reconnectar l’Altea de Baix i l’Altea de Dalt, superant la barrera històrica creada per la via del tren des de 1914”. Al que ha afegit, “esta activitat ha permés analitzar sobre el terreny reptes i oportunitats urbanes, amb especial atenció a la mobilitat, accessibilitat i qualitat de l’espai públic”.
Per a concloure Manjón ha ressaltat que “este treball conjunt involucra a l’administració local, Generalitat Valenciana, universitats i experts internacionals, consolidant un model de governança compartida”.
La entrada El programa europeu URBACT Daring Cities treballa a Altea per a superar la desconnexió històrica entre les parts alta i baixa del municipi se publicó primero en Altea Digital.